SOMMAIRE DE LA PAGE

 

LEÇON N° 05

CONSTRUIRE DES PHRASES SIMPLES

OBJECTIFS VISES :
  • Savoir constuire des phrases simples.

PRE-REQUIS

  •  Maîtriser les différentes classes des mots sängö (Leçon n° 01 – Partie II – Rubriques A à K).

I) TEXTE D’INTRODUCTION 

 

A) VOCABULAIRE

  • Ngbâ = rester
  • Yo : littéralement : « être loin » ð « yöngö » = action de se situer loin
  • Gbikï = la sueur
  • Gbô = attraper ð Ici : « être mouillé de… »
  • = le soleil
  • Töndâ = commencer
  • Sïgï/sïgïgï = sortir ð « sïgïngö » = action de sortir
  • = arriver ð « sïngö » = arrivée
  • Lütï = se tenir debout, s’arrêter
  • Gï : que… (n’agir, ne parler qu’avec…)
  • Nînga = durer
  • Su = briller ð « süngö » = action de briller
  • = arriver ð « sïngö » = action d’arriver ; arrivée
  • Lêgë = la route, le chemin ð « yângâ tî lêgë » = au bord de la route
  • Îri = appeler ; demander quelque chose
  • = prendre quelque chose ; donner à…
  • Nyö (prononcer : « gno ») = boire
  • Dutï = s’asseoir
  • Wo = respirer – « Wo terê » = se reposer
  • Wôko = être fatigué ; exaspérer quelqu’un
  • = le coeur
  • Nzere = avoir bon goût (toute consommation) ; se réjouir (en parlant du cœur se réjouissant d’une chose ð Exemple : « Bê tî mbï anzere tî bâa mo ge ! » = Mon cœur se réjouit de te voir ici »)
  • Söngö = la famille ; par extension, les relations amicales
  • Bäa : voir, regarder
  • Yamba = accueillir chaleureusement ð « yämbängö » = action d’accueillir
  • Nzönî-bê = de bon cœur, avec reconnaissance
  • Fâa = couper ; tuer ; traverser ; ici : « traverser »
  • Kanivöo = caniveau
  • Kângbi = séparer
  •  : œil, yeux ; surface, étendue ð « lê tî ködrö » = l’étendue du village
  • Gwe : aller, s’en aller, partir
  • Mambôko/Mabôko = la main
  • Dîko = lire 
  • Tene = dire
  • Tënë = parole
  • ð « Tene tënë », « dîko tënë » = dire des choses
  • Ngendë = chaise, fauteuil
  • Hînga = savoir
  • Fadësô = maintenant
  • Gene = visiteur  ð « gä gene » = venir en visite.

B) TEXTE DE LECTURE

 

"Gwe hîo, sï !" (2)

 

Töngana âzo kwê sô sï lêgë tî âla angbâ na yöngö nî sô, Mälä a’ke tambêla gï na ngangü-ngangü. Gbikï agbô lo. atöndâsïgïngö nî, na nzara tî ngû a gbô lo kêtê. Na sïngö tî lo na ködrö tî Yängû-Mëyä, lo lütï na yângâ tî lêgë, lo îri ngû, âla na lo, lo nyö, me lo dutïwo terê tî lo pëpëe : lo hön gï höngö.

 

Na sïngö tî lo na ködrö tî Düngû, sô mbênî mokonzi nî atokwa ndo na lo sô, lo wôko kêtê, me tî lo anzere, ngbanga tî sô lo yeke dutï ânde bî-bîanî, tî wo terê tî lo.

 

Âsöngö tî Düngû sô abâa lo na sïngö nî sö, atöndâ tî yämbängö lo. Lo kwê, lo bara âla, gï na nzönî-bê ! Lo fâa kanivöo sô sï akângbi kötä lêgë nî na lê tî ködrö, lo gwe, lo bara âmbênî âsöngö nî na mambôko, lo dîko tënë na âmbênî, lo he ngîâ…

 

Töngana lo sï na yângâ-da tî Golâ aweê, lo bara âzo kwê tî yângâ-da nî, na lo zîa bozö tî lo na sêse. Golâ abâa töngasô, lo tene na mbênî mêlengê-kôlï tî lo tî zîa bozö tî Mälä na da, na tî gä na lo ngendë, tî dutï da.

 

Âzo kwê sô abâa Mälä na dütïngö nî na yângâ-da tî Golä, ahinga fadësô, atene, lo gä gene na ndo tî Golâ.

 

Tänä MÛLÊGËSÔ

 

 ääääääääää

 

C) QUESTIONS DE COMPREHENSION

 

1) Zo wa laâ sï ayeke gwe tambêla sô, zo wa ? ___________________________________

2) Lo yeke tambêla töngana nye ? _____________________________________________

3) Lo yeke gwe na ndo wa ? __________________________________________________

4) A tokua loô, wala a îri lo ? __________________________________________________

5) Âzo tî Düngû ayamba lo töngana nye ?_______________________________________

 
ääääääääää
 
II) GRAMMAIRE : CONSTRUIRE DES PHRASES SIMPLES
 
A) LES DIFFÉRENTES CATÉGORIES DE PHRASES
 
L'élément fondamental d'une phrase étant le verbe, on peut la classer selon le nombre de verbes conjugués qu'elle contient.
 
C'est ainsi que la phrase nominale ne contient aucun verbe conjugué. Exemples :
  • Singîla mîngi !
  • Sô nzönî !
  • Taâ tënë (c'est vrai) !
La phrase simple contient, quant à elle, un seul verbe conjugué :
  • Lo awe !
  • Ngombï sô anzere mîngi !
  • Âla yamba lo nzönî.
La phrase complexe, enfin, comprend deux ou plusieurs verbes conjugués :
  • Lo tîtene mo hîo, sï ! (Il désire que tu te dépêches de venir)
  • Yäkolä ayeke pîka ngo, na âzo ayeke dödö (Yäkolä joue le tambour, tandis que les gens dansent)
  • Ë tene na lo gbä, lo pëpëe (On lui a tout dit, mais il ne veut rien savoir).
B) LA PHRASE SIMPLE
 
Toute phrase comportant un verbe conjugué est une proposition. Elle peut être courte, ou longue, notamment lorsque le groupe nominal sujet s'enrichit de déterminants, et que le groupe verbal comporte un ou plusieurs complémentts d'objet, et/ou des compléments circonstanciels. Exemples :
 
1) Phrase simple courte
  • Babû ayeke längö (Babû dort)
2) Phrases simples longues
  • Babû, pendere mêlengê-kôlï tî Âwa, ayeke längö (Babû, le beau garçon de Âwa, dort)
  • Babû, pendere mêlengê-kôlï tî Âwa, ayeke längö na ndö tî gbogbo tî lo (Babû, le beau garçon de Awa, dort dans son lit).

ääääääääää


LESÖON OMËNË (06)

ÂLÄNGÖ TÎ YENGA - ÄNZE (Les jours de la semaine - Les mois)

I) YÊ TÎ MÄNDÄNGÖ NÎ (Notions à acquérir)

  • Dïköngö âlängö tî yenga (Connaître les jours de la semaine)
  • Hïngängö ïrï tî ânze (Connaître les mois de l'année)
  • Süngö âyongôro tënë (Construire des phrases complexes.
  • II) SÊNDÂTËNE (Vocabulaire)
  • (nom) = 1. le soleil ; 2. en plein jour, le jour où...
  • Längö = 1. nom = jour (pour indiquer la durée d'un évènement) ; 2. infinitif = dormir
  • (nom) = nuit
  • Yenga (nom) = semaine
    • ðBïkwa-ôko = Lundi
    • ðBïkwa-ûse = Mardi
    • ðBïkwa-otâ = Mercredi
    • ðBïkwa-usïö = Jeudi
    • ðBïkwa-ukü = Vendredi
    • ðLâpôso = Samedi
    • ðLâyenga = Dimanche
  • Nze (nom) = mois ð "nze tî..." = le mois de...
    • ð Nyenye = Janvier
    • ð Fulundïgi = Février
    • ð Mbängü = Mars
    • ð Ngubë = Avril
    • ð Bêlawü = Mai
    • ð Föndo = Juin
    • ð Lengwa = Juillet
    • ð Kûkürû = Août
    • ð Mvuka = Septembre
    • ð Ngberere = Octobre
    • ð Näbânduru = Novembre
    • ð Kakawûka = Décembre 
  • Tângo/ngoi (nom) = temps ; époque ; période ; ère
  • Burü (nom) = saison sèche
  • Ndo (nom) = l'environnement
  • Sêse (nom) = la terre ; le sol cultivable
  • (infinitif) = prendre, emmagaziner
  • (nom) = feu ; chaleur ð "ndo amû wâ" = il fait chaud ; ndowâ = la chaleur
  • Ôle (infinitif) = sécher - Ôlëngö (adjectif) = sec/sèche
  • Ngû (nom) = de l'eau ð "ngû-nzapä" = littéralement : "l'eau de Dieu" ð la pluie
  • Pîka (infinitif) = taper ; frapper ; tomber dru (pluie)
  • Fânî (nom) = fois, répétition d'un fait - Exemple : fânî otâ = trois fois
  • Kîri (infinitif) = revenir
  • (infinitif) = attendre
  • Pupu (nom) = le vent ð "kêtê pupu" = vent léger ; "kötä pupu" = la tempête
  • Ya (infinitif) = souffler, en parlant du vent
  • Ûru (infinitif) = souffler avec force (familier)
  • (nom) = le froid ð "ndo adë"/"dê ayeke sâra mîngi" = il fait froid
  • (infinitif) : couper ; cultiver
  • (infinitif) = semer
    • ð Kârâkö (nom) = arachides
    • ð Nzö (nom) = maïs
    • ð Këkë tî gozo (groupe nominal) = tige de manioc
    • ð Bäboro (nom) = patate douce
  • (infinitif) = mettre le feu, brûler
  • (nom) = le feu
  • Pêrë (nom) = paille/broussaille
  • Ngunda (nom) = brousse
  • Gbakô (nom) = forêt
  • Nyama (nom) = gibier ð "gi nyama" ; "tumba nyama" = aller à la chasse 
    • ð "Ngombe" = fusil
    • ð "Gbânda" = filet
    • ð Mbo (nom) = chien
    • ð Likongô (nom) = sagaie
    • ð Kupu-kûpu (nom) = coupe-coupe
    • ð Dengbe (nom) = gazelle
    • ð Lekpa (nom) = biche
    • ð Wuga (nom) = céphalophe
    • ð Mbëngë (nom) = potamochère
    • ð Bâgara-ngunda/Ngbä (nom) = le buffle
    • ð Ngbö (nom) = serpent
    • ð Deku  (nom) = rat ð "dû" = trou ; "gë dû" = creuser le trou à la recherche du rat
    • ð Êre ngû (groupe verbal) = pêcher à l'écope
    • ð Gügü (nom) = champignon ð "gbôto gügü" = récolter du champignon

III) DÏKÖNGÖ MBËTÏ (Lecture)

Ngoi tî fängö yâkä

Na Bêafrîkaâ, ë yeke na âkötä ngoi ûse, tî sârängö na âkwa kwê tî ë : ngoi tî burü, nga, na ngoi tî ngû-nzapä.

Burü ayeke töndâ nî lâkwê na nze tî näbânduru, wala tî kakaûka : mo bâa lâ, na ndowâ !

Ngû-nzapä akîri tî lo na sêse na nze tî ngubë. Bê tî âzo kwê anzere töngana âla bâa ngû-nzapä apîka ! Me âla yeke kü... Töngana lo kîri lo pîka fânî ûse, wala fânî otä, fadë fadë, âwafängö-yäkä amû âkûngbâ tî yäkä tî âla, âla hön na ngunda, gï na ngîâ na yângâ : tângo tî särângö kwa tî nginza tî âla asï awe !


IV) SÊNDIÂYÂNGÂ - GRAMMAIRE

La phrase complexe

Elle comporte plusieurs verbes conjugués, donc compte autant de propositions :

  • Mälä abâa yê sô kwê / me lo yângâ da pëpëe (Mala voit tout cela, mais n'en dit rien)
  • Töngana lo / lo ! (s'il le désire, qu'il vienne !)

On peut construire des phrases complexes de trois (3) manières :

A) PAR LA JUXTAPOSITION

Il suffit pour cela de séparer les deux propositions par " : " (deux points), ou par le point virgule :

  • Mälä abâa yê sô kwê : lo yângâ da pëpëe !
  • Mälä abâa yê sô kwê ; lo yângâ da pëpëe !

B) PAR LA COORDINATION (cf Leçon 01 sur les classes des mots)

  • Mbï hînga ndâ tî tënë nî, /me/ mbï yeke tene nî pëpëe ! (Je sais pourquoi, /mais/ ne le dirai pas !)
  • Lo nyö sämba bîrï mîngi, /nî laâ sï/ terê tî lo ayeke so ! (Il avait trop bu hier, /c'est pourquoi/ il est malade) !

C) PAR LA SUBORDINATION

Dans une phrase complexe, il se peut qu'une proposition dépende d'une autre ; ce lien s'appelle la "subordination", qui est introduite par un mot ou un groupe de mots "subordonnant" (se référer à la liste dans la première leçon sur les classes des mots) :

  • Ë yeke wara lo ânde, /atâa/ lo dû ! (Nous l'aurons, /même s/'il se cache dans un trou !)
  • Âzo abâa kôlï /sô/ âla yeke gi lo sô na Bakümä ! (On a aperçu l'homme /que/ vous recherchez à Bakouma !).

 

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